Dag 4 alleen als het ijs en ijskoud is

25 juni 2019 - Jökulsárlón, IJsland

Vandaag een dag met ijs, ijs en nog eens ijs.

De dag begonnen met een bezoek aan het ijsbergenmeer Jokulsarlon. We waren er vroeg en hebben een boottocht gemaakt op dit prachtig natuurfenomeen. Het dubbele eraan is dat door de opwarming van de aarde en het terugtrekken van de reusachtige gletsjer dit meer ontstaan is. Het heeft een open verbinding met de zee en te ijsbergen trekken heel traag aan je voorbij, deels soepele ze aan op het strand dat toepasselijk Diamond beach heet: de stukken ijs op het gitzwarte zandstrand schitteren als juwelen.

De omgeving van het meer is imposant, de bergen en gletsjers omringen je. En zeker met het fraaie weer wat we hebben gehad een belevenis.

Daarna hebben we broodje bij tankstation gegetenen, een beetje een hipstertentje maar wel lekker.

Na een verkwikkend middagdutje in het hotel zijn we naar het Natioonaal park Skaftatell gegaan waar we naar de voet van de gletsjer Skaftatellskoljung zijn gewandeld. Ook hier weer veel mooie indrukken opgedaan en de nietigheid van de mens in deze natuur gevoeld.

We dachten even lekker te eten bij een ander tankstation langs de weg (er is maar 1 weg) maar kwamen van een koude kermis thuis, het eten was haast net zo koud als het water van het gletsjermeer, bagger dus. Maar wel een ervaring rijker.

Net gehoord dat de leeuwinnen het met de hakken over de sloot gehaald hebben, dus op naar de kwartfinale.

wij vertrekken morgenvroeg naar de oostkust van het eiland.

1. Herman J. Kaiser:
    26 juni 2019
    Hoe is eigenlijk het ontbijt? Waarom eten jullie alleen bij tankstations? Denken jullie nu positiever over klimaatverandering.?
    Mooie foto’s! Geniet van de koelte. Heb net om 5 uur alle ramen open gegooid om ochtendkoelte binnen te laten. Veel plezier vandaag
  2. Victor Kaiser:
    26 juni 2019
    Ontbijt is goed, extras zijn de gerookte zalm en de Skyr in allerlei varianten.
    Tankstations zijn de plekken waar ook iets te eten is, de afstanden hier zijn groot en er is bijna geen bebouwing, voor Nederlandse begrippen erg leeg.
    Positief kan ik klimaatverandering niet noemen, ik ben bang dat we de generaties na ons met een groot probleem opzadelen.
  3. Bert:
    26 juni 2019
    Ziet er allemaal indrukwekkend uit. Merkwaardige contrasten, het massatoerisme en de leegte. Netflixseries die in IJsland spelen hebben iets beklemmend: het gevoel van opgesloten zitten in die desolate uitgestrektheid. Ervaren jullie dat in het echt ook zo?
  4. Victor Kaiser:
    26 juni 2019
    Beklemmend niet, maar we hebben tot nu toe mooi weer, dat scheelt. Ik denk dat de korte dagen van de winter en somber weer dat gevoel zeker zullen geven.
  5. Marc:
    26 juni 2019
    Mooi reis... heerlijk die frisse natuur, de leegte en rust. Jullie kennende heben jullie al wat restaurant research gedaan, maar toevallig kreeg ik laatst deze tips: Maturogdrykkur, Dill en Fiskmarkadurinn (fishmarket).....Enjoy!