DAG 7 In geuren en kleuren, van oost naar Noord

27 juni 2019 - Reykjahlíð, IJsland

Vandaag ging de reis naar Mývatn , een gebied met veel geothermische activiteit.

We begonnen de dag vandaag met de eerste regen van deze week, gevolgd door een bleek zonnetje waarna wolken en zon een afwisselend schouwspel van licht en schaduw gaven met de bergen van de hoogvlakte als decor.

De ringweg nr 1 zijn we gereden over de hoogvlakte van Jokulsdalheidi, eerst nog gestopt bij een mooie waterval Rjukandafoss. De weg over deze hoogvlakte was zeer afwisselend, hoge bergen , diepe dalen, telkens wisselende kleurschakeringen. Daarbij hadden we telkens een andere blik op een soort Tafelberg Herdubreid (de breedgeschouderde).

Vlak voor onze eindbestemming Reykjahlid  hebben we de geurende en kleurende omgeving van Hverfell, borrelende en blubberende poelen met dikke grijze modder met de alomtegenwoordige zwavelgeuren. Een fantastische omgeving om de zintuigen van ogen oren en neus te gebruiken.

Daarna aan de andere kant van de weg naar een grote geothermische centrale (Krafla) gereden die vlak onder een grote krater ligt die gevuld is met diepblauw water (Viti).

In dit gebied waar 1985 nog een vulkaanuitbarsting is geweest, boren ze diepe gaten om hete vloeistof op te pompen die met allerlei wissellars uiteindelijk omgezet wordt in witte stroom. Bij het bezoekerscentrum van de centrale interessante uitleg hierover.

Als je komt aanrijden in dit bijzondere landschap lijken de gebouwen en pijpleidingen wel op een decor van een oude James Bond film.

Aan het eind van de dag zijn we een aantal uren lekker gaan badderen is het “afvalwater” van de energiecentrale, het restmateriaal wordt behalve voor dit bijzondere bad (Myvatn Natural Bath) ook gebruikt om huizen in de omgeving mee te verwarmen. Het baden in dit heerlijk warme water met ook hier weer de zwavellucht, is heel rustgevend.