Dag 8 eindelijks IJslands weer: bewolkt, regen, 8 gr

29 juni 2019 - Húsavík, IJsland

10graden temperatuur minder en gister! Dat voelt fris aan, zeker ten opzichte van de 30+ in Nederland ( en in Frankrijk waar de Oranjeleeuwinnen weer een ronde verder zijn, merken we hier niets van)

Vanmorgen weer vroeg op pad om de meute in de vele busladingen toeristen voor te zijn. Aan de rand van het Myvatn meer een flinke wandeling (voor mij althans) gemaakt door grillig gevormde lava formaties (Dimmiborgir: zwart kasteel). De formaties hebben vaak toepasselijke namen gekregen: Gattklettur, Kirkja) Op dit vroege tijdstip waren we de 2e auto op parkeerplaats, na 1 1/2 stonden 2 parkeerplaatsen vol met bussen en campers). De rust werd tijdens het wandelen alleen verstoord door kwetterende vogels. Ondanks de barre omstandigheden door bodem en weer is er toch veel fraaie flora te zien, je moet er wel letterlijk voor op de knieën want alles is klein en alpine achtig. De berken die hier groeien zijn manshoog, de bloemen minuscuul maar wel fraai.

Daarna op weg gegaan naar weer een waterval, ja die zijn er genoeg. De Dettifoss: deze geldt als de grootste, met de meeste waterverplaatsing, 200 kuub per seconde. Het modderige water stort met geweld in een kloof en geeft heel veel spatwater. We waren niet naar van de regen maar van de waterval.

Vandaaruit naar de kust gereden waar we onder de grijze wolkendekken door konden kijken naar de zee en de omringende kliffen.  Bij een van die kliffen aan de Oxarfjordur hebben we dan toch de papegaaiduikers gezien, weliswaar zwommen ze in grote groepen  op zee vlak bij de klif. Met de verrekijker goed te zien, met onze beperkte apparatuur niet op de foto vast te leggen, maar toch.

Een onverwachte attractie was een piepklein museum aan de kust  bij Mannarbaki. De woningen van 4 generaties van een IJslandse familie kon je bezoeken: een hut bedekt met plaggen en een “modern” huis van hout en plaatwerk (alles lijkt in IJsland gemaakt van een soort golfplaat, tot en met de kleine kerkjes aan toe). De grootvader was een verwoed verzamelaar (nu zou dat ziekelijk genoemd worden, hoarder) van allerlei kleine spullen. De huidige bewoner, tot voor 3 jaar boer en nu campinghouder, heeft alles in een van de woningen uitgestald en voor publiek opengesteld. Aandoenlijk in zijn kneuterigheid maar met de smeuige verhalen van de boer en zijn dochter absoluut een hoogtepunt van de dag.

In het vissersdorpje Husavik waar de bussen overstappen op de boten voor walvis spotten hebben we een lekker visje gegeten en de walvissen links laten liggen. Leek ons ook erg koud bij een temperatuur van 7 graden op zee gedurende 3 uur varen.

Vandaag geen natuurbad maar aan eind van deze dag lekker op bed lezen.