Dag 11 op weg naar Reykjavik

3 juli 2019 - Reykjavík, IJsland

De hemelpoorten hebben zich geopend en van de Snaefellsjokull is vandaag bij vertrek uit Budir niets te zien. Laag hangende bewolking met regen.

Die regen en de grijsheid worden maar af en toe doorbroken en houden aan tot ver in de middag als we in Reykjavik de auto hebben ingeleverd en hebben ingecheckt in ons hotel. Daar stond ons wel verrassing te wachten in de vorm van een erg ruime kamer met uitzicht op de oude haven. prima plek om bij te komen van de toch opgebouwde vermoeidheid van heel Ijsland doorkruisen.

Het vliegveld van binnenlandse vluchten ligt op een paar honderd meter midden in de stad. Je hebt het gevoel dat ze zo de kamer binnenvliegen, apart.

Morgen gaan we het cultureel centrum aan de haven bezoeken en  een lunchpauze concert in de beroemdste kerk van IJsland bijwonen. Tijdens eerste wandelingetje door de stad kwamen we langs het parlement waar deactiveren van de Chinese ambassadeur voor de deur stond, misschien op het diplomatieke matje geroepen? Verder is het echt een beetje hippe stad, erg op de grote stroom toeristen gericht.

De kerk waar de heeroom van Lidwine tientallen jaren heeft gewerkt in de  hebben we ook gevonden, bisschop Gijsen staat ook vernoemd als bisschop van IJsland.