Dag 2 IJsland de Gouden Cirkel

23 juni 2019 - Thingvellir National Park, IJsland

Vandaag een aantal attractiepunten bezocht die bekend staan onder de Gouden Cirkel. Je moet even niet naar het grote aantal bezoekers kijken bij de bekend punten. Het blijft te moeite waard.

gestart in Hveragerdi en dan langs een fraaie en zeer rustige weg (we waren wel al vroeg op pad) langs een stuwmeer waar ook witte stroom wordt opgewekt. Eerst punt is de Thingvellitr, de bakermat van de IJslandse democratie waar al eeuwenlang  (vanaf 930-1798) recht werd gesproken en waar, ondanks diverse overheersers, de regionale leiders bijeen kwamen.

Vandaaruit richting de geisers: de naamgever Geysir is zo dood als een pier maar zijn kleine broertje Strokkur is elke 8-10 min actief, ondanks de drukte toch mooi om te zien.

Dan naar de gouden waterval, Gullfoss. Een verademing was daarna een kleine omweg over een grindweg naar Fludir, onderweg een fraai ravijn (Bruarhloth) waarin tot onze stomme verbazing met enorme snelheid een boot langsscheurde, bizar.