Dag 3 van waterval naar waterval

24 juni 2019

Op weg naar ons volgende logeeradres hebben we meerdere watervallen bezocht. Daar is in IJsland geen gebrek aan.

vanuit Hvergardy over de rondweg nr 1 eerst het nieuwe LAVA museum bezocht. Hier wordt de onstaansgeschiedenis van IJsland en zijn vulkanisme op een heel interactieve en indringende manier getoond. In IJsland trilt de aarde tientallen keren per dag met een kracht tot 1,8 Richter. Prachtige film van de laatste erupties van vulkanen waar we straks langs rijden.

Dan via een kleine weg naar de waterval Gluggafoss, in tegenstelling tot de volgende waterval waren we hier alleen, dat gaf het bezoek een extra dimensie. Je kon heel dichtbij komen.

Een stuk verderop waren van verre al de bussen en campers te zien op de parkeerplaats van de volgende waterval de Seljalandsfoss. Hier een drukte van belang bij een spectaculaire waterval door zijn hoogte maar ook dat je er achterlangs kon lopen, wel regenjas aan!

Dan naar een soort openluchtmuseum, volksmuseum in Skogar, wel aardig maar ook wel oubollig, weinig interactie. De groete waterval hebben we gezien de drukte daar overgeslagen.

De kaap Dyrholaey daar§ertegen was weer indrukwekkend door de groete verscheidenheid aan rotsformaties, het zwarte strand en het zonnetje dat eindelijk doorbrak vandaag. Vanaf daar hadden we een temperatuur van 19 gr, dus ook hier een hittegolf.

De weg naar ons hotel over uitgestrekte vlaktes puin dat door een uitbarsting onder de grote gletsjer over een groot gebied is uitgevloeid en de kustlijn fors heeft verlegd. Op de achtergrond doemt steeds duidelijker de grote gletsjer Oraefajokull op, werkelijk indrukwekkend. Aan de rand van die gletsjer staat ons hotel met uitzicht op...de atlantische oceaan.

1. Herman J. Kaiser:
    25 juni 2019
    Hallo Lidwine en Victor,
    Ziet er allemaal bijzonder uit. Geniet van de koelte. Is er al oranjestemming in jullie hotel?
    Groetjes uit Roermond
  2. Herman J. Kaiser: