Dag 9 dag van tegenstellingen: verregend maar prachtig einde

30 juni 2019

Een vakantie in IJsland zonder regen? Nee dus!  Bij opstaan al donkere wolken maar nog droog. op weg naar het volgende logeeradres langs prachtige fjorden en weidse vergezichten, althans volgens de reisgids. Dat geldt bij mooi weer. Voor het eerst deze vakantie het gevoel iets gemist te hebben.

Maar een dag zonder waterval in Ijsland, dat niet: midden tussen desolate lavavelden  stort de Godafoss zich met veel geweld naar beneden.

Onder een grijs wolkendek maar nog wel droog naar het havenstadje Akureyri gereden. Na een lange tol tunnel, betalen via internet, ligt plots aan een fraai fjord een alleraardigst  stadje. Daar kerk en meest noordelijke botanische tuin bezocht.

Toen begon het verregende stuk, het grijze wolkendek kwam steeds lager en ontnam het uitzicht op de waarschijnlijk fraaie fjorden en spectaculaire bergvergezichten, niet veel van meegekregen, helaas. Bij het laatste fjord, Skagafjordur, begon de bewolking te breken en kwam voorzichtig het zonnetje tevoorschijn.

Het was nog even zoeken naar onze bestemming Kolkuos, een kronkelig grindpad bracht ons naar een unieke plaats. Dat bestond uit een alleenstaand guesthouse aan de monding van een gletsjerrivier in het weidse fjord. De locatie had een enorme WoW factor (nu is WOW in IJsland niet meer actief), we moesten wel nog een uur wachten op de landlady maar behalve de lage temperatuur kon ons dat niets schelen zoveel was er te zien: vergezichten over het fjord, vogels, resten van een walvis lagen bij een vervallen schuur. Alles heel fotogeniek.

We kregen een prachtige kamer met uitzicht bijna rondom. Ook hebben we het fenomeen van de zon rond middernacht nu bewust meegemaakt, heel bijzonder. Je komt door het vele licht wel slaap tekort.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade