Dag 6 hittegolf in Ijsland

28 juni 2019 - Kárahnjúkar Hydropower Plant, IJsland

Vandaag heeft de thermometer hier de 23 graden aangetikt, heel bijzonder hier. Hebben vanavond op terras buiten kunnen eten, nooit rekening mee gehouden dat dat hier kon.

Vanochtend weer vroeg op pad, richting de waterval Hengifoss. De op een na hoogste van IJsland met een hoogte van 118meter. Er was wel wat klim werk voor nodig om er bij in de buurt te komen. Het laatste stukje was afgezet omdat 2 we geleden de weg nog vol met sneeuw lag en nu erg modderig was, jammer. Maar of we die hoogte gehaald hadden weet ik niet. Het klimmen ging zeer langzaam, gelukkig  erg veel bankjes op mooie uitzichtplekken, het ging niet gauw maar door het vele “gedwongen” kijken voelde het als goud. De gouwe ouwe.

Na uitgepuft te zijn verder gereden naar een dam , Karahnjukar dam,op het plateau voor de grote gletsjer Vatnajokull. De rit ernaartoe had iets onwerkelijks: met een steeds betere blik op een oneindige ijsvlakte reden we door een soort maanlandschap, rotsen, moerassen. De dam zelf ligt er als een corpus alienum in dit immense landschap maar voorziet wel IJsland deels van witte stroom.

middags door een van de weinige bossen in Ijsland gereden, Hallormsstadur, dat wordt door mensenhand aangelegd en is een project van de overheid. Aan de rand van het meer hebben we heerlijk in het zonnetje gezeten en een boekje gelezen bij een temperatuur van 23 graden. Morgen begint de weeromslag en zullen de temperaturen weer zakken naar 11-13 graden en ook de eerste regen gaan we meemaken.

1. JolienV:
    28 juni 2019
    Wat fijn om door/met jullie het prachtige IJsland te herbeleven! Wat een ruimte en vrijheid daar en zoveel natuurwonderen op een eiland. Geniet veel, je zult er ook thuis nog veel aan terugdenken (net als ik). Veel plezier verder! Liefs JV